tisdag 8 november 2022

STOPPA VÄRLDEN-JAG VILL STIGA AV.


"Stoppa världen- jag vill stiga av” 
är titeln på en engelsk musikal från 1961.
Det är ungefär så jag allt oftare känner och tänker.
Upplever ofta att jag liksom inte passar in i det samhälle och den värld som jag trots allt fortfarande är en del utav.
Under de 78 år jag hittills fått privilegiet att vandra omkring på jordklotet har väldigt mycket utvecklats och förändrats.
Mycket har förändrats i klart positiv riktning, men långt ifrån allt.
Vad är det då som gjort och gör att det skaver i vårt ” moderna” samhälle.
Uppvuxen i ett varmt kristet hem, och tidigt i livet fattat beslutet att själv också vilja vara och leva som en kristen,  har detta naturligtvis format mitt liv.
Jag ser på bibeln som Guds Ord, givet till oss människor som både karta och kompass. Är väldigt trygg med att bibeln är
 trovärdig och går att lita på.
Trots att det gått ett par tusen år är den bibel vi läser idag -enligt kända bibelforskare- till nästan 100% samma bibel som de första kristna läste.
Det finns och har funnits genom århundranden  bibelkritisk forskning och det vi idag kallar liberalteologi där man försökt och försöker omforma budskapet så att det passar in i det samhälle vi lever idag.
Allt övernaturligt som ex. jungfrufödseln, Jesu uppståndelse från de döda, alla under m.m. är bara allegorier och skall inte tas bokstavligt.
Tyvärr är det idag vanligt att denna moderna bibeltolkning sprids på
lärosäten för präster och pastorer , och sedan ut till människorna som dom undervisar. Det skaver....
  Som Jesustroende och bibeltroende  - många skulle kalla mej
 ”fundamentalist”-  ett epitet jag gärna står ut med och kommer att hålla fast vid även om motvinden ökar.
När jag växte upp var det heller aldrig fråga om något s.k.genusperspektiv. Pojkar var pojkar och flickor var flickor.
Familjen - pappa, mamma, barn - var det ingen som ifrågasatte varken på Konsum eller i kyrkan.
Idag är det nästan fult att tala om ”kärnfamiljen” . Pappa och mamma har blivit enbart vårdnadshavare . Man och kvinna har blivit ett könlöst ”hen”.
Det skaver också.........
På område efter område förändras den världsbild jag växt upp med både så fort och så skrämmande att det känns som att man håller på att gå sönder känslomässigt.
En fråga som särskilt berör är abortfrågan.
En ickefråga i Sverige som man absolut inte ska ha någon (avvikande) åsikt om.
När man däremot följer nyhetsrapporteringen och den hätska debatt som ex. förs i USA  så får man nästan uppfattningen att just frågan om rätten till abort-  enl. vissa ända fram till födseln - verkar vara mänsklighetens viktigaste fråga och skall vara en mänsklig rättighet.
Låt mej tala klartext: Hur kan det någonsin vara en mänsklig rättighet att döda ? 
För det är precis vad det är .
 Ett mord på en liten ofödd värnlös människa.
Skrämmande för att använda ett milt ord. Det skaver rejält.......

 Hur har vi som mänsklighet hamnat här?
Så här skulle jag kunna fortsätta länge, för det är så mycket i vårt ” moderna” samhälle som jag tycker går "käpprätt åt skogen".
Och jag vill egentligen inte vara med och ge mitt bifall till rådande utveckling.
Stoppa världen, jag vill kliva av satte jag som rubrik, väl medveten att det inte går att fly verkligheten hur mycket den än skaver......

Men mitt i denna till synes upp och nervända värld kan jag knäppa mina händer och be till den kärleksfulla Gud jag tror på .
Be:” Herre förbarma dig över vår trasiga värld, över oss alla som lever här , för bara du Gud kan förändra våra hjärtan, våra tankar, vår vilja och våra handlingar. Hjälp oss att söka vägledning hos dig , du som är både skaparen, livgivaren, och frälsaren (räddaren). Amen.

2 kommentarer: