lördag 30 mars 2019

15 år på två hjul.

Det år ”gubben” fyllde 60 år , blev jag med hoj.
Och inte vilken mc som helst heller.
Jag gick och köpte en sprillans ny Highland Allroad , en super Motard på  950 cc med landsvägsdäck som gick som ett ”skållat troll”.


Tyvärr var den väl inte optimal när ” gumman” skulle åka bakpå, och kraften och fartresurserna inbjöd till körning som jag insåg inte skulle vara hälsosam i längden.
Började efter ett par säsonger snegla mot customsegmentet.
En lagom stor ”glidare” skulle inte kännas helt fel.
Så Highland:en såldes till en betydligt yngre och tuffare ” riddare”.
Efter att garaget sått tomt några månader hittar jag så ”pärlan” på blocket.
En Yamaha Drag Star 650 av -99 års modell som bara rullat 360 mil.



Ett härligt landsvägslok som nu varit min kompis i 13 år.
Snygg, lättkörd, driftsäker med lämpliga fartresurser på de flesta underlag.
”Yaman” har inte gjort mej besviken en enda gång på dessa år .

Det har blivit otaliga turer till Mc- klubben, Cruisers for life , i Sundsvall , flera turer till huvudstaden både ensam och med frugan på bönpallen, där hon suttit bekvämt och njutit i fartvinden.
Mc- dagen i Sundsvall med tusen hojar som defilerar med poliseskort till stora torget i Sundsvall tillhör höjdpunkterna , liksom också den pilgrimsresa jag tillsammans med ett 15- tal andra trevliga knuttar och spättor fick göra till Norge 2014.


Men allting har en ände. När mina höfter började att krångla , när stelhet och värk gjorde det svårt att åka längre sträckor utan problem , var det bara att inse att allt har sin tid.

Idag , 30 Mars 2019 rullar ” Yaman” iväg på släpkärra mot Frövi utanför Örebro för att fortsätta glädja en ny ägare med, förhoppningsvis , många härliga mil i framtiden .
Jag kan se tillbaka på 15 fantastiskt roliga år på två hjul och många, många möten med härliga mc-människor som jag fått dela hojlivet med och som verkligen berikat mitt liv. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar