lördag 13 april 2019

”världshistoriens största händelse”.





Vi går nu in i ” Stilla veckan” , dvs dagarna före påsk.
Påsken , både judendomens och kristendomens kanske största högtid.
Inom judendomen firar man påsken ( Pesach , Det osyrade brödets högtid)  
till minne av uttåget ur Egypten, medan vi inom kristenheten firar Jesu död och uppståndelse.
Men det finns starka beröringspunkter.
Jag tänker på lammet som slaktades och vilkens blod ströks på dörrposterna i de judiska hemmen den natten dödsängeln slog allt förstfött i Egypten , men skonade de judiska hemmen. 
Detta blev också anledningen till att Farao äntligen släppte judafolket fria från ett 400 år långt slaveri i Egypten. 
Till minne av detta firar man inom judendomen  Påsk . Pesach .

För oss inom kristendomen blev Jesus,  det ”påskalamm” som blev dödat och vars blod rann på korset den här påsken i Jerusalem, till räddning ( frälsning ) för alla som vill tro och ta det till sej. 
Profeten Jesaja förutsäger detta i Gamla testamentet kap 53 där man kan läsa i vers 6 ” Lik ett lamm som för bort för att slaktas... så öppnade han inte sin mun”  och vers 3 säjer ” Han var föraktad och övergiven av människor ” och vers 5 ” Han var genomborrad för våra överträdelsers skull och slagen för våra missgärningars skull”  osv...
Mycket tydligare kunde det nog inte säjas. 
När Jesus dog på Golgata kors så dog han i ditt och mitt ställe ,  ja hans död blev till räddning för en hel värld. 

Det är det jag avser när jag påstår att det är ” Världshistoriens största händelse ” .
För oss gäller att tro på detta , tacka och ta emot gåvan eller förkasta alltihop som en vacker 
berättelse .
Jesus öppnade vägen för oss rakt in i himmelen , den plats vi alla hoppas komma till när vi en dag lämnar detta jordelivet. 
När evangeliet, det glada budskapet får landa och bli mottaget i ditt och mitt hjärta så kan vi på riktigt önska varandra en GLAD PÅSK. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar