tisdag 17 mars 2020

Domedagsklockan.

Domedagsklockan är en symbolisk klocka som sedan 1947 uppdaterads av styrelsen för Bulletin ofta Atomic Scientists vid University of Chicago. Klockan symboliserar hur nära en global katastrof som tex ett kärnvapenkrig genom att ange hur många minuter till midnatt klockan står. Enl.Wikipedia.
Detta fanns att läsa på nätet 23 Januari 2020 .
Sedan dess har det hänt en del i vår värld.
Coronavirusets globala spridning  har drastiskt förändrat miljoner människors vardag. 
Även om jag inte vill kalla mej domedagspredikant så känns det angeläget att lyfta fram allvaret i det som nu sker,  och också försöka sätta in det i ett bibliskt sammanhang.
Vi som är någorlunda bekant med bibeln vet att vid Jesu himmelsfärd stod två änglar där och förklarade för de förvirrade lärjungarna att på samma sätt som Jesus hade blivit upptagen skulle han komma tillbaka och hämta sin församling,  ( de på Jesus Kristus troende) vid denna tidens avsluttning. 
Förra hösten gjorde min son och jag en resa till ön Patmos i Egeiska havet . 
Den ö där aposten Johannes satt fängslad av romarna ca år 95, för att ha frimodigt predikat om Jesus.
Bibeln sista bok Uppenbarelseboken skrevs av Johannes i den grotta han bodde .Detta efter att från Jesus i en syn fått veta vad han skulle skriva.
Idag kan man besöka grottan som numera är ett litet kapell.
Det var en mäktig andlig atmosfär fylld av total tystnad och eftertanke som jag upplevde under besöket i grottan.  Hörde inom mej tydligt ett tilltal: " Ja, jag kommer snart " och svaret " Kom Herre Jesus". 
Såg senare när vi kommit ut och sökte i bibelappen att det är de allra sista verserna i vår bibel.
I dessa dagar med coronaviruset hängande över vår värld med ännu oanade konsekvenser ,  känns det som att hälsningen där nere på Patmos var aktuellare än någonsin. 
Att vår värld inte kan fortsätta att fungera på samma sätt som förut är nog de flesta överens om , och det av flera olika anledningar, krig, klimatförändringar,  naturkatastrofer m.m.
Jesu hälsning " Ja, jag kommer snart" tror jag vi behöver ta på största allvar och vara beredda.
Och...Har vi våra liv förankrade i Jesus Kristus har vi ingenting att frukta.
 Psalm 23 "Herren är min herde " räcker långt och skänker trygghet i en orolig tillvaro.




1 kommentar: