söndag 11 oktober 2015

"Från skapelsen till tidsålderns slut"

Här på min blogg brukar jag då och då skriva om böcker som jag läst och som gjort intryck. 
En bok som jag läst under större delen av mitt vuxna liv är Bibeln. 


Oftast har det blivit ett kapitel eller avsnitt, ibland bara enstaka verser, och några gånger har jag läst hela Bibeln från pärm efter en plan som gjort att jag hunnit igenom den på ett år. 
Precis som jag behöver mat för kroppen så har Bibeln "Guds ord" blivit mat för min invärtes människa, ett behov. 
Bibeln är ingen vanlig bok, det är mera en instruktionsbok till oss människor FRÅN Gud.
Bibeln är inte ett resultat av människans begränsade förmåga att tänka ut OM Gud. Bibeln är undervisning FRÅN Gud. 
De som nedtecknade Bibeln skrev på Guds vägnar, som Guds mun.
 Både profeterna i det Gamla testamentet och apostlarna i det Nya testamentet förmedlade vad Gud uppenbarade för dem. Därför är Bibeln ingen vanlig bok, det är en i högsta grad levande bok som håller genom alla tider.
Att på några korta rader göra en rättvis resume' av Bibeln är omöjligt. 
Bibeln är helt oöverträffad när det gäller att berätta allt från skapelsen till tidens slut, när, hur, var och varför. 



" I begynnelsen skapade Gud himmel och jord"  (1 Mosebok : vers 1)  . Orden " Intellegent design" är verkligen ingen överdrift när det gäller skapelsen.  
Bilen är en fantastisk historiebok också, med mycket stor pressision vad gäller tider, händelser och platser. 
Bibliska profetior som uttalades för flera tusen år sen kan vi se uppfyllas i vår tid. 
För att bara ta ett exempel. När staten Israel utropade sin självständighet 1948 uppfylldes det som på otaliga ställen i Gamla testamentet profeterats om att så skulle ske.
Livsvisdom som Bibeln lär ut är helt enastående och finns att hämta både i GT o NT. 
Guds tanke och plan med människan inkl. dej och mej . Syndafallet och dess konsekvenser, men också Guds plan för upprättelse, förlåtelse genom Hans son Jesu Kristi ställföreträdande lidande och död till befrielse för oss är glasklar. 


Att läsa Bibeln och ta till sej budskapet har förvandlat miljontals människors liv. 
Att läsa Bibeln blir liksom att höra Guds röst, orden blir levande och verkliga och livsförvandlande. 
Fastän Bibeln varit min följeslagare så länge jag kan minnas blir jag inte trött på att läsa, det är som om orden gång på gång blir nya.
" Böckernas bok" som Bibeln också kallas kommer att förbli den viktigaste, och jag vet den mest värdefulla boken i mitt liv. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar